Het artikel is af!
Mijn onderzoek is klaar en ook het artikel hierover heb ik deze week afgemaakt. Dit geeft een heel voldaan gevoel, aangezien ook het einde van mijn stageperiode in zicht komt. De analyse van de data was nog een flinke klus. Ik moest namelijk nog controleren of de gevonden verschillen ook significant waren. Hiervoor moesten enkele statistische toetsen worden uitgevoerd. Nadat dit was gelukt, kon ik dus daadwerkelijk iets zeggen over de verschillen. Wat sowieso opvallend is, is dat de mavo-leerlingen die op een aparte mavo-locatie les krijgen op alle onderdelen hoger scoren dan de reguliere mavo-leerlingen. De vraag is dus of het een goed plan is om leerlingen van verschillende niveaus op aparte locaties les te geven. Moeten we überhaupt deze indeling van niveaus in het voortgezet onderwijs behouden? Deze vragen probeer ik vanuit mijn onderwijskundige achtergrond in mijn artikel te beantwoorden.
De verschillende functies bij Remind
Eén van mijn stagedoelen is ‘Leren hoe een bedrijf binnen het onderwijsveld werkt en welke werkzaamheden nodig zijn om het bedrijf draaiende te houden’. Voor mijn stageverslag heb ik een organogram gemaakt waarin de verschillende functies bij Remind worden weergegeven. Hierin heb ik ook een hiërarchie gemaakt zodat duidelijk wordt wie welke verantwoordelijkheden heeft. Op deze manier leer ik ook over de structuur van het bedrijf. In eerste instantie was het niet meteen duidelijk voor mij dat er een hiërarchie is. Dit is denk ik ook wat past bij de filosofie van Remind, waarin iedereen als gelijke wordt behandeld. Uiteraard zijn er wel verschillende functies en zijn er ook verschillen in verantwoordelijkheden. Iedereen die bij Remind op kantoor werkt geeft ook trainingen. Op deze manier houdt iedereen ook de feeling met het geven van trainingen en heeft iedereen goed zicht op hoe we de trainingen nog beter kunnen maken.
Bijwonen van sollicitatiegesprekken
Het bijwonen van mijn eerste sollicitatiegesprekken kan ik ook van mijn lijstje afstrepen. Dit was erg leuk en leerzaam om te doen. De sollicitatiegesprekken worden altijd door twee Reminders gevoerd. Daarom heb ik samen met Laurens twee gesprekken gevoerd. De structuur van deze gesprekken is anders dan de sollicitatiegesprekken die ik ooit zelf wel eens heb gevoerd. Tijdens een gesprek geven de sollicitanten namelijk ook gelijk een mini-training. Echt heel gaaf om te zien en om aan deel te nemen. Op deze manier zie je ook gelijk hoe potentiële trainers een training voorbereiden en anderen enthousiast kunnen maken over een bepaald onderwerp. Vanuit mijn ervaring voor de klas kon ik ook wat feedback geven op de trainingen.
Volgende week is mijn laatste stageweek op kantoor en zal ik vooral bezig zijn met het verbeteren en optimaliseren van mijn artikel en mijn stageverslag. De week erna staat er ook nog iets heel leuks op het programma, maar dat verklap ik volgende week pas!