Boek bestellen

Offerte aanvragen

Werkt een online Remindtraining?

Deze leerlingen hebben een positieve ervaring gehad met digitale trainingen: ‘Je doet ‘écht mee en laat je ideeën horen. En het is ook gewoon gezellig’

Matthijs (15) en Thom (15) uit Middelharnis hebben meegedaan aan het doorstroomprogramma van Remind: een programma om leerlingen in het laatste jaar van het vmbo te helpen met slimmer en gemotiveerder leren. Het doel hiervan is dat ze makkelijk kunnen doorstromen naar het mbo of de havo. Samen met het RGO Middelharnis besloten we om de trainingen gewoon door te laten gaan maar dan digitaal. En met succes! Hieronder lees je de ervaringen van Judith, Matthijs en Thom met het digitale doorstroomprogramma.

Het idee kwam van Judith om dit artikel te schrijven. ‘Waarom?’ Vraag ik haar als zij mij hierover een appje stuurt. ‘Ik geef nu al een tijdje iedere week training aan een groep jongens van het RGO Middelharnis’, schrijft ze, ‘En dat is echt superleuk om te doen. Ik vond het eerst best spannend zo digitaal, want ik ben gewend om echt live voor een groep te staan. Maar na een tijdje merk je dat het echt super goed kan werken. Dit wil ik graag delen’.

Zoals elke dag in deze corona periode, zit ik in mijn woonkamer achter mijn laptop. Al snel verschijnen daar ook Judith, Matthijs en Thom op mijn scherm.

Een van de dingen die ik me het meest afvraag is: hoe is het contact? Als je mij twee jaar geleden had gevraagd of een Remind training ook online kon, had ik je vast een beetje uitgelachen. Via beeldbellen? Zonder ‘echt contact’? In mijn ervaring staat of valt een training bij de verbinding die je maakt tussen trainer en leerling.

Hoe hebben jullie het contact ervaren?

Judith: ‘Ik moest er wel echt aan wennen dat de non-verbale communicatie wegvalt doordat je elkaar niet aankijkt. Via Zoom kun je elkaar helemaal niet aankijken dus dat was wel even wennen’. Matthijs knikt. ‘Als iemand je aankijkt en iets aan je vraagt dan weet je meteen dat je aangesproken wordt, maar bij dit is dat inderdaad een beetje lastig. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon elkaars naam noemen en dan weet je ook tegen wie je het hebt.’

Voor de training gebruikten we LessonUp, een platform waardoor je via je telefoon vragen aan elkaar kunt stellen en beantwoorden. Matthijs zegt dat hij zich hierdoor juist meer betrokken voelt bij de training. ‘Je bent gewoon lekker bezig, dus je hebt helemaal niet de neiging om iets anders te gaan doen. Door LessonUp doe je echt mee, beantwoord je vragen, stel je vragen en laat je je eigen ideeën horen. Misschien komt het ook omdat Judith zelf wat jonger is, maar ik laat in de normale lessen op school niet echt mijn eigen ideeën horen omdat ik daar geen zin in heb. Tijdens de trainingen van Remind was dat wel zo. Het was ook gewoon gezellig.’

Matthijs en Thom hebben het gevoel dat ze elkaar beter hebben leren kennen de afgelopen tijd. Thom: ‘Hoe lang kennen wij elkaar al, 3 jaar ofzo? En ik heb tijdens de trainingen pas voor het eerst gehoord dat jij het vet zou vinden om je eigen dromen te controleren.’

Matthijs zegt dat hij zich hierdoor juist meer betrokken voelt bij de training. ‘Je bent gewoon lekker bezig, dus je hebt helemaal niet de neiging om iets anders te gaan doen.

Experimenteren

De trainingen van Remind draaien om experimenteren met leren en persoonlijke ontwikkeling. Daarom maken de leerlingen iedere keer aan het einde van een sessie een experiment: iets dat ze aan de hand van de training willen uitproberen.

Voor Matthijs was dat -aan de hand van de training over wilskracht- om zijn dromen te kunnen controleren. ‘Mijn experiment was: als ik naar bed ga, zet ik een post-it neer naast mijn bed met: herinner je droom! En als ik dat zie dan herhaal ik dat in mijn hoofd. Dat heeft hetzelfde effect als herhalen in je hoofd dat je de vuilnis buiten moet zetten. Het lukt al best wel goed: ik kan nu twee dromen per nacht onthouden. Uiteindelijk is het doel om als ik iets droom, het te herkennen en dan weet ik dus dat ik droom en kan ik het controleren!’.

Thom is ook bezig met experimenteren: ‘Ik ga een video design opleiding doen en ik houd van skaten. Ik had als experiment dat ik meer videos wilde gaan maken van het skaten. Sinds drie dagen is het skatepark weer open dus dan kan ik weer video’s maken en die op insta zetten. Een van de keren gingen we zelf een onderwerp kiezen die we vet vonden en daarbij een techniek van Remind toepassen. Ik heb filmgeschiedenis gekozen en daar is natuurlijk heel veel over te vinden. Toen heb ik mezelf afgevraagd: hoe ga ik dit slim aanpakken? Ik heb toen de snelleestechnieken die we hebben geleerd gebruikt. Dus ik heb eerst de kopjes gelezen en geprobeerd de belangrijkste dingen uit de tekst te halen en daarna heb ik mijn creativiteit gebruikt om van al die losse informatie een presentatie te maken. Daarin heb ik super veel gehad aan de trainingen over slim lezen en creativiteit.

Tijdens het gesprek is het duidelijk dat de jongens en Judith zich op hun gemak voelen bij elkaar. Als ik dit zeg tegen hen reageert Matthijs met: ‘Ja, je bouwt wel een band op. Als je bijvoorbeeld een experiment deelt, dan krijg je toch een deel van iemands persoonlijke leven mee. Bijvoorbeeld over wat je innerlijke of externe motivatie is.’ Judith vertelt dat ze, om logistieke redenen, een whatsapp groep aangemaakt had. Dit zorgde ervoor dat ze onderling eigenlijk veel meer contact hadden. Thom: ‘Door de whatsapp groep konden we tussendoor ook vragen aan elkaar stellen hoe het ging met de experimenten.’

Als laatste is mijn vraag nog: wat nemen jullie mee uit deze trainingen?

Matthijs: ‘Wat ik mij wel echt nog kan herinneren is de allereerste training, als je dingen koppelt aan wat bekend is voor jou, kan je echt veel onthouden.’ Vervolgens noemt hij het hele zonnestelsel op aan de hand van een visualisatie uit een training van een paar maanden geleden.

Thom: ‘Wat ik wel meer moet doen denk ik is een stukje beloning, en dat is dan het beste als het op korte termijn is, dus bijvoorbeeld als ik huiswerk heb gemaakt mag ik even tien minuten op mijn telefoon, of ik heb hardgelopen en dan mag ik een reep chocola. Dat je niet denkt: ik moet maar werken de hele tijd, je mag soms ook even iets leuks als je het hebt gedaan.’ Matthijs: ‘ja! Dat is mij ook echt bijgebleven want het werkt echt!’

Judith: ‘Het allerleukste moment vond ik toen het idee kwam dat iedere leerling aan de slag ging met een onderwerp dat hij of zij interessant vond. Dat is echt een doel voor de trainingen die ik geef. Dat mensen zo gemotiveerd zijn om iets met de technieken te doen en zichzelf te verdiepen in een onderwerp. Dat het idee van een leerling komt, en dat ik gewoon kan zeggen ja laten we dat doen. Dat is zo waardevol.’

Dat je niet denkt: ik moet maar werken de hele tijd, je mag soms ook even iets leuks als je het hebt gedaan.’

Ik vind het prachtig om te horen en te merken dat er op deze manier toch waardevol contact kan ontstaan tussen leerling en trainer, ook al zien ze elkaar niet in het echt. Ik bedank Thom, Matthijs en Judith voor het leuke gesprek en vraag of er nog iets is, wat we nog niet hebben besproken. Matthijs: JA! Als de training je wordt aangeboden, doe het!

Met dank aan Matthijs en Thomas van het RGO Middelharnis en onze trainster Judith.

Whatsapp Remind Learning